Moda zerka w stronę Bliskiego Wschodu. Powstają kolekcje dla muzułmanek

Coraz więcej marek decyduje się na stworzenie osobnych kolekcji dla muzułmanek, bo to one mają teraz największą siłę nabywczą

W czerwcu zeszłego roku przystępna cenowo japońska marka Uniqlo podjęła się współpracy z muzułmańską blogerką i projektantką Haną Tajimą. Jej wynikiem była specjalna kolekcja, którą można było kupić w Singapurze, Malezji, Indonezji i Tajlandii. Poza pojawianiem się w niej hidżabów i abaji, ubrania nie różniły od tych wiszących na wieszakach w sklepach marki w innych krajach. Były po prostu bardziej konserwatywne i zakrywały więcej ciała. Na sklepowych półkach zamiast mini leżały długie spodnie, sukienki i spódnice maxi, a także bluzki z długim rękawem oraz bez głębokich dekoltów. Poza tym kolory i wzory były zgodne z obowiązującą modą. Pomysł okazał się dużym sukcesem i nowa kolekcja dostępna jest już także w USA. W ślad za brytyjską sieciówką poszła luksusowa marka Dolce & Gabbana, która pokazała niedawno kolekcję abaji i hidżabów. A szwedzki H&M zdecydował się, by twarzą jednej z ich kolekcji była modelka nosząca hadżib.

Zwrot marek modowych w stronę Bliskiego Wschodu nie powinien dziwić. Według raportu Thomson Reuters w 2013 roku muzułmanie na ubrania i akcesoria wydali 266 miliardów dolarów, a szacuje się, że za trzy lata kwota ta się podwoi. - Z całym szacunkiem do Europy i rodzimego rynku zbytu - tu nie ma takich klientów, jak w Azji. Europejskie domy mody przekraczają granice kontynentu w poszukiwaniu żyły złota, a jedną z nich są właśnie młode muzułmanki, które pod abają noszą kolekcje od topowych projektantów - tłumaczy Olka Kaźmierczak założyciela akademii Fashion PR Talks.

Coraz większą popularnością cieszą się też lokalne tygodnie mody uwzględniające religijne wymagania względem ubioru, bo wbrew pozom niewiele muzułmanek zakrywa się od stop do głów. Władze Indonezji mają plan by do 2020 roku ich kraj stał się islamską stolicą mody. Co jest bardzo możliwie, bo z całej Azji Południowo - Wschodniej to tam mieszaka najwięcej muzułmanów, którzy też chcą wyglądać modnie.

Więcej o:
Copyright © Agora SA