O Gianfrancu Ferré, urodzonym w 1944 roku we włoskim Legnano, mówiono: "Nosi w sercu miejsce i na architekturę, i na modę". Ferré, absolwent architektury na Politechnice w Mediolanie, od początku swojej kariery był zafascynowany formą. Jeszcze za życia nazywano go Frankiem Lloydem Wrightem włoskiej mody, potrafił bowiem wyczarować z tkaniny architektoniczne dzieło sztuki - skomplikowaną konstrukcję - i wydobyć z ubrań kształt.
Oprócz architektury źródłem inspiracji były dla Ferré podróże. Indie, Bliski i Daleki Wschód natchnęły go, by łączyć elementy dalekich kultur z nutą Starego Kontynentu. Stąd umiłowanie do szlachetnych tkanin i orientalnych haftów.
Ferré wykreował wizerunek nowej kobiety: pewnej siebie, zmysłowej i inteligentnej. Ceniącej wysoką jakość, szlachetność materii i formy. Kosmopolitycznej - otwartej na obce kultury i ekstrawaganckie dodatki.
Po śmierci projektanta, w 2008 roku pałeczkę w domu mody Ferré przejęli Tommaso Aquilano i Roberto Rimondi. Podjęli wyzwanie kontynuowania dzieła wielkiego mistrza.
Kolekcja na sezon 2010 uwodzi geometrycznymi formami, prostotą i kobiecością, którą w swoich projektach podkreślał mistrz Ferré.
Najważniejsze wydarzenia
- 1974 - projektant prezentuje pierwszą kolekcję damską Ready To Wear, sygnowaną nazwą Baila
- 1978 - Ferré pokazuje pierwszą kolekcję damską Ready To Wear, sygnowaną nazwą Gianfranco Ferré
- 1984 - pojawia się pierwszy zapach "Gianfranco Ferré"
- 1989 - Gianfranco Ferré zostaje dyrektorem artystycznym domu mody Christian Dior
- 1995 - wprowadza linię odzieżową "GFF" oraz zapach o tej samej nazwie
- 2008 - zmarłego projektanta zastępują Tommaso Aquilano i Roberto Rimondi
- 2009 - na rynku pojawia się zapach "In The Mood For Love" - najnowsze dzieło domu mody Ferré
- wylansował damską koszulę ze stójką i bufiastymi rękawami
- jako pierwszy projektant sygnował swoim nazwiskiem ubiory adresowane do odbiorców o zróżnicowanych gustach - od kreacji haute couture po luźne dżinsy
- wprowadził geometryczne, wyraziste dodatki
Charakterystyczne detale
- orientalne hafty i misterne wzory na tkaninach
- geometryczne zakładki z tkanin
- wyraźne szwy i stebnówki
- długie treny w sukniach, szerokie bufki przy bluzkach i koszulach
- proste geometryczne dodatki
- Ulubionym kolorem projektanta była biel. Mawiał: "To kolor prawdy - odzwierciedla świetlistość i lekkość".
- Za swoją pierwszą kolekcję haute couture Ferré zdobył nagrodę Złotego Naparstka (Golden Thimble).
- W latach 70. Ferré stworzył w Indiach własną markę akcesoriów i ubrań - Baila.
- Spektakularne i śmiałe kampanie reklamowe marka Ferré zawdzięcza Fabienowi Baronowi.
- Marka Ferre skupia trzy główne linie: Gianfranco Ferré, Ferré Milano oraz GF Ferré.
- Alicja Keys, Anne Hathaway i Goldie Hawn to jedne z wielu gwiazd, które pojawiają się na wielkich galach w kreacjach Ferré. Wielkimi fankami projektów Gianfranca Ferré są również Julia Roberts
i Elizabeth Taylor. Pokochały zwłaszcza jego białe koszule ze stójką.