Poznaj markę: Jil Sander

Nazywana mistrzynią minimalizmu. Jej kreacje to hołd złożony formie. Jil Sander znakomicie potrafi łączyć luksus z formalną elegancją

Jil Sander, a właściwie Heidemarie Jiline Sander, przyszła na świat w 1943 roku w niemieckim Wesselburen. Z wykształcenia jest inżynierem tkaniny. Od samego początku założeniem Jil było stworzenie marki dla eleganckich pracujących kobiet. Postanowiła połączyć wielkie krawiectwo (dyktowane przez mistrza Diora) z aktualnymi trendami, by stworzyć własny new look. Jil nazwano mistrzynią formy, królową minimalizmu. Wszystkie jej projekty opierają się bowiem na geometrycznej prostocie kroju, braku ostentacyjnych detali, doskonałej jakości tkaninach i klasycznej, szlachetnej kolorystyce. Fenomenem każdej kolekcji Jil Sander jest możliwość swobodnego łączenia poszczególnych elementów, zawsze z bardzo dobrym skutkiem. O stylu Jil mówi się, że bezpretensjonalnie i z wyjątkową świeżością łączy najlepsze elementy wielkiego krawiectwa. Widać w nim ducha Coco Chanel, umiłowanie geometrii charakterystyczne dla Gaultiera i Lagerfelda, szlachetny minimalizm Kleina i Armaniego.

Ostatnie lata nie były dla Jil Sander zbyt łaskawe. W 1999 roku 75 % udziałów jej firmy wykupił koncern Prada Group. Jil, mimo że początkowo została prezesem firmy, w 2000 roku odeszła z niej. Nie zgodziła się na stosowanie w projektach tańszych materiałów. Trzy lata później powróciła na scenę z oszałamiającym pokazem nowej kolekcji, ratując firmę przed upadkiem. Od 2005 roku dyrektorem kreatywnym marki jest Belg Raf Simons. Pod jego skrzydłami powstała ekskluzywna linia akcesoriów i ręcznie wyrabianych butów. Całość zgodna z ideą Jil Sander: luksus i niemieckie uporządkowanie.

Najważniejsze wydarzenia

- 1973 - Jil Sander prezentuje pierwszą damską kolekcję

- 1989 - projektantka popularyzuje zapach Sun

- 1993 - otwiera firmowy butik w Paryżu przy prestiżowej Avenue Montaigne 56. W kolejnych latach powstają butiki w Mediolanie, Chicago, Tokio i Nowym Jorku

- 2003 i 2004 - Sander promuje zapachy Pure Woman oraz Pure Man

- 2005 - dyrektorem kreatywnym marki zostaje Raf Simons

- 2007 - powstaje linia eksklu-zywnych akcesoriów i butów

- 2008 - współpraca z firmami Damiani, Marchon Eyewear oraz Albisetti. Efekty: biżuteria, okulary i stroje kąpielowe

Co Jil Sander wniosła do świata mody?

. stworzyła trend "na cebulkę" - warstwowo nakładane części garderoby w obrębie jednego stroju . wprowadziła kobiecy kombinezon (spodnium)

. wymyśliła uniwersalizm ubrań, które można dowolnie ze sobą zestawiać

. zapoczątkowała wykorzystywanie połyskliwych, lekko metalizowanych tzw. tkanin technicznych i łączenie ich ze szlachetnym kaszmirem

. wymyśliła płaszcze zapinane na jeden guzik

Charakterystyczne detale:

. subtelne zakładki inspirowane stylem japońskiego origami

. głębokie dekolty w kształcie litery V

. asymetria

. frędzle z delikatnych połyskliwych nitek (również jako wstawka na plecach kreacji)

. pionowe rozcięcia na dole sukienek

. obszerne szalowe kołnierze i stójki

Ciekawostki:

Ulubione kolory projektantki to biel, czerń, brąz, szary, lila oraz wrzos

Jil Sander pracowała jako redaktor mody w magazynach "McCall's" (LA) oraz Petra

i Constanze (Niemcy)

Pierwsze perfumy swojego autorstwa Jil Sander firmowała własną twarzą

Zawsze sprzeciwiała się pokazywaniu na wybiegu sukni ślubnej wieńczącej pokaz

Suknie jej projektu błyszczą na oscarowych galach. Cenią je największe gwiazdy Hollywood, m.in. Tilda Swinton, Cate Blanchett, Sarah Jessica Parker

Marka Jil Sander jest obecna w 65 firmowych salonach nacałym świecie.

W samej Japonii otwarto 15 butików projektantki. Sklepy z kolekcjami jej ubrań można znaleźć również w Indonezji, Emiratach Arabskich i Korei

Za damski garnitur sygnowany jej nazwiskiem trzeba zapłacić od 1,5 do 6,5 tys. dolarów

Drugą obok projektowania wielką pasją Sander jest ogrodnictwo

Jej styl jest określany na całym świecie mianem luksusowego minimalizmu

Motto Jil Sander: "Nie kupujesz nowego płaszcza, bo jest ci zimno. Kupujesz go, by lepiej się poczuć"

Więcej o:
Copyright © Agora SA