Poznaj markę: Cerruti

Połączył biznes z kreowaniem, a świat męski z damskim. Rozstał się z modą, ale pozostawił nowe spojrzenie na elegancję

Urodził się w roku 1930 we włoskiej Bielli w Piemoncie i dosyć wcześnie, bo mając zaledwie 20 lat, stanął na czele rodzinnej firmy tekstylnej Lanificio Felli Cerruti, zajmując miejsce zmarłego nagle ojca. Firmę założył jeszcze dziadek Nina w roku 1881 - stąd w nazwie marki

tajemnicza data. W 1957 roku Nino Cerruti zaprojektował pierwszą kolekcję męską (okrzykniętą rewolucją w modzie męskiej) i stał się jednocześnie pierwszym człowiekiem, który połączył produkcję tkanin z projektowaniem. Było to na owe czasy nie lada wyzwanie. Tym samym stał się i biznesmenem, i projektantem. Swój pierwszy butik otworzył w Paryżu

w 1967 roku. Początkowo skupił się na modzie męskiej, ale już w 1968 roku pokazał światu pierwszą kolekcję damską Ready to Wear. Wykorzystał w niej elementy męskiego garnituru, ale zaproponował też odważną linię blisko ciała. Udowodnił tym samym, że?codzienna elegantka może być i przewrotna, i na poziomie, i sexy. Do tej pory charakterystyczny podkreślający figurę garnitur damski z głębokim wycięciem jest znakiem rozpoznawczym domu modu Cerruti. Przez lata Nino Cerruti prezentował kolekcje damskie i męskie, sygnując je odpowiednio: Cerruti Arte, Cerruti Jeans, the Cerruti Brothers czy Cerruti 1881 Shapes (stworzona dla rynku azjatyckiego). Potem wszystkie kolekcje były sygnowane po prostu Cerruti 1881. W swoich projektach Nino Cerruti stawiał zawsze na najwyższą jakość materiałów, nic dziwnego, że po oddaniu koncernu w ręce grupy Fin.part. skupił się na projektowaniu i produkcji tkanin w rodzinnej firmie. Jego kluczowe hasła to inspiracja, kreatywność, optymizm, wizja, przyszłość. Najnowsze kolekcje domu mody sygnowane jego nazwiskiem pokazują, że kolejni dyrektorzy kreatywni marki Cerruti 1881 pozostali wierni wizji mistrza Nino.

Najważniejsze wydarzenia

1967 - otwarcie pierwszego firmowego butiku Cerruti przy Rue Royale w Paryżu

lata 80. - Cerruti projektuje ubrania dla teamu Ferrari

lata 80-90. - Cerruti wprowadza do sprzedaży akcesoria (okulary, torebki, drobiazgi skórzane)

1978-1986 - Cerruti zdobywa nagrody: za kostium roku na Munich Fashion Week, Cutty Sark oraz włoską Pitti Uomo

1987 - powstaje pierwszy zapach damski Cerruti 1881 pour Femme

1996 - dyrektorem kreatywnym domu mody Cerruti zostaje młody projektant Narciso Rodriguez

1998 - na rynek wchodzi zapach damski Cerruti Image

2001 - koncern odzieżowy Cerruti zostaje sprzedany grupie Fin.part, a dyrektorem kreatywnym marki zostaje Roberto Menichetti

Co Cerruti wniósł do świata mody

. miksowanie damskich i męskich elementów garderoby

. styl r la dandys

.damski styl "Casual chic" - codzienny, ale elegancki

. garnitury o klasycznym kroju wykonane z najwyższej jakości tkanin

. wprowadził dzianinę na wyższą półkę, nawet do eleganckich strojów

. zainicjował wykorzystywanie żakardu

Charakterystyczne elementy:

. wąskie klapy przy marynarkach i garniturach

. fason garnituru a la tuba (blisko ciała)

. kontrasty czerń-biel, czerń-opalizująca perła

. desenie kwiatowe

. owalne i kwadratowe oprawki okularów

Ciekawostki

Znakiem firmowym Nina Cerrutiego był żółty sweter zarzucony na ramiona. W tym stroju projektant wychodził do publiczności pod koniec każdego pokazu.

Marzył o tym, by zostać dziennikarzem. Krótko był współwydawcą włoskiego magazynu "L'Espresso".

-

Inspiracje do swoich kolekcji czerpał ze stylu ubierania się takich postaci, jak Gianni Agnelli (szef firmy Fiat), James Bond i John Fitzgerald Kennedy. Mówił o nich: "Bobos - bohema z klasą i kasą".

Nino Cerruti zasiadał w jury 55. Festiwalu Filmowego w Berlinie.

Ubrania i akcesoria sygnowane logo Cerruti są rozprowadzane przez ponad 1500 sprzedawców na całym świecie.

Projekty sygnowane logo Cerruti były wykorzystane w hollywoodzkich produkcjach: "Czarownice z East-wick", "Filadelfia", "Pretty Woman" (zarówno Julia Roberts, jak i Richard Gere nosili ubrania projektanta) oraz w filmie "American psycho". Ponadto Cerruti ubierał Michaela Douglasa w filmie "Wall Street".

Motto Nina Cerrutiego: "Moda to optymizm, wizja i przyszłość"

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.