Poznaj markę: Calvin Klein

Minimalista i prowokator. Jego dzieła to moda uniseks i najmodniejszy fetysz świata: szeroka gumka przy bieliźnie z inicjałem CK. Musi wystawać ze spodni

Urodzony w 1942 roku w Nowym Jorku Calvin Richard Klein po ukończeniu artystycznej szkoły projektowania rozpoczął studia w Fashion Institute for Technology. W 1968 roku wraz z przyjacielem z dzieciństwa, Barry Schwartzem, założył spółkę Calvin Klein Ltd. z kapitałem 10 tys. dol. Legenda głosi, że rok później przedstawiciel centrum handlowego Bonwit Teller omyłkowo wysiadł z windy na niewłaściwym piętrze i zamówił towar za 50 tys. dolarów. To zaowocowało pierwszą kolekcją CK płaszczy męskich i damskich, wystawionych w centrum handlowym w Nowym Jorku. Jak było naprawdę, wie tylko Calvin Klein...

Styl CK jest bardzo oszczędny, natomiast reklamy - przesiąknięte erotyzmem. W 1980 roku Klein zbulwersował opinię publiczną, zatrudniając do reklamy dżinsów 15-letnią wówczas aktorkę Brooke Shields. Brooke, ubrana jedynie w spodnie, wypowiadała słowa: "Wszyscy wiecie, co się dzieje między mną a moim Calvinem. Nic". Sam Klein komentował swoje kampanie krótko: "Ja nie sprzedaję seksu. Sprzedaję bieliznę i dżinsy, a to, że pokazuję je na pięknych ciałach kobiet i mężczyzn, to nie pornografia". W 2003 roku Klein sprzedał firmę koncernowi Phillips Van Heusen. Pytany, czy to koniec jego imperium, odpowiada: "Bynajmniej! Nie odchodzę na emeryturę. Mam plany i pomysły na dalszy rozwój. W końcu całe życie poświęciłem stworzeniu tej marki".

Najważniejsze wydarzenia

1973-75 - Calvin Klein trzykrotnie otrzymuje nagrodę Coty (Amerykańskich Krytyków Mody), nazywaną Oscarem świata mody. Jest najmłodszym projektantem uhonorowanym tym wyróżnieniem.

1977 - Klein wprowadza na rynek sygnowane swoim nazwiskiem buty, paski, futra, okulary - potem dżinsy, kosmetyki i odzież męską. Na tylnej kieszeni dżinsów pojawia się jego logo - w 1978 roku w ciągu zaledwie tygodnia (!) ze sklepów znika 200 tys. par spodni z tym znaczkiem.

1986 - Calvin Klein lansuje swój pierwszy zapach - "Obsession". Reklamuje go młodziutka Kate Moss. W 1993 roku zostaje okrzyknięty "najlepszym projektantem Ameryki" - za minimalistyczne, stricte amerykańskie modele.

1994 - powstaje kultowy CK One. Jest pierwszym w historii zapachem typu uniseks - zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.

Co Calvin Klein wniósł do świata mody

- wymyślił modę uniseks - jego T-shirty i dżinsy mogą nosić zarówno kobiety, jak i mężczyźni

- wprowadził do mody minimalizm - styl bardzo oszczędny, prosty i pozbawiony szczegółów

- zdefiniował koncepcję mody opartej na prostej formie i doskonałej jakości

- zaprojektował damskie bokserki.

Charakterystyczne elementy

- wąskie klapy płaszcza

- wąskie nogawki spodni

- proste, precyzyjne linie ubrań

- wykorzystywanie doskonałych jakościowo tkanin: lnu, kaszmiru, jedwabiu. neutralne barwy

- bielizna wykończona szeroką gumą

Ciekawostki

Marka Calvin Klein to: ck Jeans, Calvin Klein, ck Calvin Klein, Calvin Klein Collection, zegarki, biżuteria, kosmetyki, okulary, bielizna, a także akcesoria do wyposażenia domu.

Ulubioną modelką Kleina jest Kate Moss. To ona jako pierwsza reklamowała bieliznę Kleina oraz zasłynęła z kontrowersyjnej kampanii linii zapachowej Obsesssion, w której ystępowała całkiem naga.

Gwiazdy kochają Kleina - do kampanii reklamowych swoich twarzy użyczyli już: Christy Turlington, Mark Wahlberg, Hilary Swank, Macy Gray, Scarlett Johannson, Natalia Vodianova, Carre Otis, Carmen Kaas.

Mówi o sobie: "Jestem szalony i nigdy nie udaję, że jest inaczej. Cokolwiek miałem do zrobienia, zrobiłem. Byłem z każdym, z kim chciałem być".

Najnowszy zapach ck IN2U Klein adresuje do "ludzi wychowanych w kulturze SMS-ów, blogów, iPOD-a".

Motto CK: "Jest coś bardzo sexy w kobiecie noszącej t-shirt swojego chłopaka"

Więcej o:
Copyright © Agora SA